Läs Husbloggarna på Vibyggerhus

Husbygget - Dag 1 & 2

 
Måndagen. Kommunens efterlängtade profiler är på plats och de håller på att gräva kopplingarna till huset.
 
Igår började de med markarbetet; att gräva kopplingarna till vatten, avlopp och dagvattnet och det mesta flöt på rätt OK. Dock hade de inte fått ritningarna på morgonen och kändes som att de grävde mest på chans och när de väl hade fått det så saknades det fortfarande en del.
Måndagen. Slutet av dagen när kopplingarna mer eller mindre var på plats och de hade lagt ihop för dagen.
 
Tisdagen. Precis efter kommunen hade varit på plats för att fastställa sockelhöjden på huset.
 
Idag åt andra sidan började det med att en från kommunen kom ut för att sätta sockelhöjden på plats. I mitt senaste inlägg så berättade jag att de ville att vi skulle höja en meter och att jag kände mer eller mindre för att kasta in handduken. Men idag när han väl var på plats så konstaterade han rätt snabbt att det var helgalet, precis som vi själva tyckte och därmed skulle tomten endast höjas 10 cm. Vi blev riktigt förvånade, men väldigt glada. Där kom vi undan med mer än 20 000 kr i tillägg vilket kändes skönt. Både jag och David var väldigt glada och helt plötsligt hade vi lite hopp om att det skulle gå bra.
Tisdagen. Stenen som vi kommer göra något arrangemang med på tomten sedan när allt är klart.
 
Tisdagen. Arbetet för till en början av på grunden till vårt hus.
 
Tisdagen. Precis innan de avslutade för dagen.
 
När vi sedan kom ut på eftermiddagen hade de påbörjat att lägga gruset för grunden ovanför duken och det var en bit på den vägen som de kom idag. Dock blev jag grymt besviken igen när de visade sig att de hade ingen som helst koll på att de skulle fixa markarbetet också på tomten. Vi har trots allt pratat om detta ganska så mycket med både tidigare ansvarig (som egentligen skulle skött arbetet), med den högst ansvariga på firman, med vår säljare på Fiskarhedenvillan samt de som var ute på plats, de har t.o.m fått ritningar samt offert och ÄNDÅ har de inte koll på läget. Så imorgon tar vi med oss ut ritningar med beskrivningar på hur det ska göras för jag är så trött på denna karusell. Som han på kommunen sa "Det går troll på ert bygge". Japp det gör det!
 
Nu ska jag ändå försöka se det lite mer positivt - det verkar ju bli något i alla fall och hittills har inget gått fel som inte går att åtgärda så det är skönt än så länge. Dock känner jag mig dum och anklagande som känner att jag behöver åka ut och dubbelkolla allt 2-3 ggr per dag.
 
Tisdagen. Tänk ändå att ha kossor som mer eller mindre närmsta grannen. Detta är verkligen drömmen för mig. Man har svårt att tro att det endast är 7 minuter med bil från Jönköping.
Permalink Kategori: Huset Taggar: Bogla, drömmen, enthavs, fiskarhedenvillan, husbygge, huset, kossor, markarbete; Kommentarer (0)

Kommentera här: