Läs Husbloggarna på Vibyggerhus

Målarväder i Bogla

Nu de senaste dagarna har vädret verkligen varit på topp, och som husbyggare med en fasad som behöver målas tar man tillfället i akt, även om man har fortfarande supermycket jobb kvar invändigt i huset, för att fasaden ska fräschas upp och förhoppningsvis tåla väder och vind lite bättre. Så under de senaste 6 dagarna har vi praktiskt taget målat ungefär halva huset, bara jag och David. Dock är det extremt mycket detaljarbete kvar och det känns som att ju mer man letar efter omålade ytor, desto mer finner man.
 
Ett flertal fönster har blivit målade. Nu är vi faktiskt uppe i 14/25 stycken! Och sen har elektrikerna varit här och påbörjat elen i huset invändigt!
 
Vi påbörjade en kortsida, men tyvärr fick vi avbryta då de har hållt på och harvat på åkern som ligger mer eller mindre granne till vårt hus. Därför har hela området mer eller mindre vid vissa tillfällen blivit täckt av dammlager, så vi fick välja husgavel att jobba på därefter så det slutade med att baksidan kom till fokus större delen av helgen.
 
Jag är ju så fruktansvärt höjdrädd, så David fick ta de värsta partierna, men jag kan också stolt berätta att jag har också varit uppe och nosat på höjderna.
 
Och tillsist avslutade vi dagen med att praktiskt taget ha målat färdigt hela baksidan. Vi har detaljer som knutbrädor (bakom stuprännor), takstolsbrädor, vindskivor samt lite små detaljer som är lite mer svåråtkomliga kvar. Så som sagt större delen är gjort. Jag smög även igång att börja måla husvägg nummer 3, på nedre plan. Så hoppas vi på mer bra väder så vi kan få färdigt första strykningen snart! Som sagt 6 dagar för praktiskt taget halva huset, första strykningen, är verkligen inte dåligt och jag inser att vi förmodligen inte orkar hålla samma tempo hela tiden. Så nu ska det bli gött att vila upp sig på en vanlig arbetsvecka igen.

Kommentera här: