Läs Husbloggarna på Vibyggerhus

3D-karaktär skiss

 
Som jag har nämnt tidigare så är pyssel något som jag fullkomligt älskar och gör så ofta jag känner att jag orkar och hinner med, men förutom det traditionella pyssel, som jag i o för sig föredrar oftast, så har jag även hållt på väldigt mycket med digitala pyssel tidigare. Jag har alltid älskat att måla/rita och det är väl också därför som pyssel i sig alltid har legat nära till hands. Däremot hittade jag för några år sedan ett intresse i 3D, främst modellering och helst fotorealism. Dock har tiden för det intresset minimerats friskt sedan jag började jobba (till skillnad från min studie-tid) och därav har även kunskaperna tappats lite. Därför slog jag till härromkvällen och påbörjade en karaktär efter att sett lite youtube-videos av en annan teknik än den jag hade sist och kände att det var dags att ta tag i det en smula. Sagt och gjort satte jag mig i photoshop och började skissa. Utgick ifrån en bild som jag ritade för några år sedan och ändrade om lite samt gjorde sidskissen på den också för att kunna få till mer korrekta proportioner.
 
Så nu har jag en påbörjad karaktär i Blender som hade varit gott att ro i hamn inom en skälig tid. Kommer förmodligen även lägga upp bilder här allt eftersom. Men tillskillnad från det traditionella pysslet så tar det lite längre tid innan man har kommit tillräckligt för att ha något vettigt att visa.
 
 
 

Kommentera här: