Läs Husbloggarna på Vibyggerhus

Inköp från Japan

Under vår semester passade vi på att göra den största resan som jag någonsin har gjort i hela mitt liv. Vi åkte halva jorden runt till Japan för att se hur det var där. När jag började prata med David så berättade han så gott om sina upplevelser i det landet och han sa ganska så tidigt "Någongång framöver vill jag visa dig Japan". Så när jag i April föreslog resemålet så krävdes det inte mycket övertalning från min sida innan David gick med på det.
 
När David var i Japan sist så reste han runt en del så nu när vi åkte ville vi ha en stad som utgångspunkt och sen ev. resa runt till de närliggande orterna och valet föll ganska så snabbt på Osaka. Osaka ligger relativt nära Kyoto, Nara som var två städer som David föll för under sin senaste Japanresa. Osaka är dessutom en väldigt stor stad i sig med väldigt mycket att hitta på i, men ändå inte riktigt så stort som Tokyo och passade oss därför bättre nu för denna resa.
 
Jag hade egentligen inte tänkt att shoppa så mycket. Det som jag ville till var egentligen Hello Kitty-store, Pokémon Center samt en av de större pysselbutikerna som skulle ligga i Tennoji (vilket jag hade läst om på en blogg). Jag hade också tänkt att köpa födelsedagspresent till min lillebror som fyllde år medans vi var iväg och var riktigt besviken på att vi inte hade valt ett annat datum att vara borta på. Det är ju tyvärr det som är nackdelen med att fylla år i juli, att alla är iväg på semester.
 
I Hello Kitty-store köpte jag en förpackning med riktigt fina ätpinnar. Jag var på jakt efter ett par neutrala ätpinnar utan massa olika färger osv som inte var engångsätpinnar. Tyvärr är det så att på de allra flesta ställen verkar det vara mängder med färg och mönster (både på hela pinnen och i topparna där man håller händerna). Dessutom säljs det inte så många i varje förpackning utan man får köpa ett par för mellan 500-800 yen ungefär mellan 35-60 svenska kronor. På Hello Kitty-store hittade jag en förpackning med fem uppsättningar av ätpinnar i den nyans jag ville ha, visserligen men med tryck på Hello Kitty men ändå. För detta betalade jag 1200 yen alltså 85 kronor! Vi köpte även ätpinnar på ett ytterligare ställe, också ett fem pack fast med andra enklare mönster för ungefär samma peng.
 
Redan första dagen i Osaka hittade vi en liten pysselbutik som sålde bland annat virknålar i trä. Superfina var dem, men jag köpte dem inte riktigt då, även fast jag ville göra det så klart. De kostade 560 yen styck ca 40 kr och jag köpte två varianter på en av de sista dagarna. Nu har jag övergett mina metallvirknålar helt och håller och kör enbart dessa i trä så det kommer definitivt bli fler trävirknålar i framtiden under vår nästa Japanresa.
 
Vi var även i Tennoji på den pysselbutiken jag hade hittat via en blogg; ABC- craft store. Det var inte helt lätt att hitta denna då flera butiker heter ABC någonting. T.ex. så fanns det en kedja med skobutiker under ett liknande namn, men även klädbutiker osv. Sjukt störande för mig som inte kan japanska, men desto mer glad blev jag när vi hittade den. Jag kan säga att det är helt klart den största pysselbutik jag någonsin varit i, även om den var extremt annorlunda mot de svenska hobbybutikerna. Det som jag dock förstod ganska så snabbt var att tyg var rätt prisvärt i japan om man jämför med de svenska priserna. Därför köpte jag 2 meter utav ett fint rävtyg (ska man köpa tyg i japan så är det mönster som gäller annars kan det kvitta). Jag tror att jag betalade ungefär 120 kr för dessa två meter. Jag köpte även i tennoji ögon som jag kan ha till mina virkade djur för det var EXTREMT billigt. På panduro har jag köpt 6 st (alltså 3 par) för 30 kr ungefär. I Japan köpte jag ett stort paket med säkert 10 par för 100 yen - 7 kronor! Så jag köpte i några olika storlekar då det var så stor skillnad i pris. Däremot kollade man på ögon i glas så blev det ungefär likvärt som här, dock fanns det ett större utbud i fler färger än bara brunt osv. Jag köpte även träknappar för en OK peng. Inte riktigt så prisvärt som ögonen och tyget men det var billigare än vad det är i sverige i alla fall och knappar går alltid åt.
 
I samma butik som jag köpte virknålarna shoppade jag även origami-papper (sjukt stort utbud där på just detta) här i Sverige kan man ju bara köpa papper om man ska tillverka egna kort ungefär. Sedan köpte jag även tygrester som jag tänker att man kan ha till något framtida projekt. De tygresterna är ganska så stora så de är ca 80 x 110 cm så det är ju inte så smått direkt, även dessa med mönster.
 
Hittade även en söt Hello Kitty-matlåda med flera fack och pinnar inbyggt i så den får jag inviga någon gång framöver. Köpte även en yukata i Kyoto och fick testa hur det var att ha fyra japanska kvinnor som klädde mig. När vi var iväg till Mount Koya köpte jag också mobilsmycken varav en var till min mor och en till mig. Pontus fick japanskt godis och ett kort, samt besökte vi också Yodobashi och köpte ett par hörlurar med mic. Sedan blev det även en sedvanlig solfjäder för att överleva värmeböljan som var under vår vistelse.

Overall var det en riktigt trevlig resa, med många spännande upplevelser och jag förstår varför många blir förälskade i landet, kulturen och allt. Jag vill definitivt tillbaka och jag skulle eventuellt i framtiden kunna tänka mig att bo där en period, men för nu blir det Bogla och Jönköping som gäller!

Kommentera här: